Re-tanking steg-for-steg
Slik gjennomføres re-tanking av PC, steg-for-steg.
- Veiledningen nedenfor skal KUN utføres når det blir gitt beskjed om dette av Hamarøy kommune IKT!
- Krav: Ansatte som skal re-tanke PC, må fylle ut samtykke her. Og PC-modell må være støttet i tankingsløsningen. PC må også være tilkoblet med nettverkskabel til nettverket BKAD. LOKALT.
- Anbefalinger: Det anbefales at PC er koblet til en strømforsyning under re-tanking, og at alle eksterne enheter som skrivere og flyttbare lagringsenheter kobles fra PC-en.
- Advarsler: Re-tanking vil slette alle eksisterende filer på harddisken. Forsikre deg om at viktige filer, personlige eller bedriftsmessige, er trygt lagret i OneDrive eller hjemmeområde på server.
Slik gjennomføres re-tanking av PC, steg-for-steg:
- Start PC og trykk flere ganger på tasten F12 når du ser produsentens logo. Dette starter Network Service boot agent (PXE).
På Lenovo-enheter må du kanskje holde nede Fn-tasten mens du trykker på F12. - Hvis PC-er satt til å bruke eldre oppstart, må du trykke F12 for å bekrefte oppstarten av nettverkstjenesten.
Hvis maskinen er satt til å bruke EFI-oppstart, må du trykke Linjeskift (Enter) for å bekrefte oppstart av nettverkstjenesten. - En veiviseren starter automatisk (Denne prosessen kan ta noen minutter, avhengig av nettverksplassering).
(DERSOM PC avbryter og gjør en automatisk omstart på dette tidspunktet, er det mest sannsynlig fordi nettverksdriver for PC-ens nettverksport mangler, og HK IKT må varsles, og man kan da benytte et USB-nettverkskort.)
Velg Next for å fortsette. - Videre må det foretas et valg om oppsett som skal brukes. Standard er:
1. Bodø – Windows 10 x64 Administrativ.
Velg Next for å gå videre. - Så må det velges PC-rolle. Følgende roller kan velges mellom for Hamarøy:
9. Hamarøy Administrasjon – brukes for alle PC-er i Hamarøy Kommune administrasjon.
10. Hamarøy Helse – brukes for alle PC-er i Hamarøy Kommunes helseorganisasjoner og tjenester. - Videre skal det velges eierskapstypen til enheten. To typer eierskap er tilgjengelige:
1. Min personlige PC – Denne velges hvis enheten er en personlig enhet og brukes av en enkelt bruker. AlwaysOn VPN vil bli konfigurert ved hjelp av personlige profil- og bruker-sertifikater.
2. Felles PC for flere brukere – Denne velges for delte PC-er som brukes av flere brukere, ELLER for PC-er som brukes på steder der nettverkstilkobling til BKAD ikke er tilgjengelig.
Velg Next for å fullføre dette trinnet. - Veiviseren for AlwaysOn VPN vil bli bli- synlig dersom rollen Hamarøy Administrasjon i kombinasjon av Felles PC for flere brukere blir valgt. Dette medfører at det må velges mellom to oppsett av AlwaysOn VPN:
1. Personlig bruker – Denne velges for enheter som er stasjonære og alltid koblet til BKAD-nettverket (AlwaysOn VPN blir konfigurert på ved hjelp av personlig profil og brukersertifikater).
2. Felles datamaskin – Denne modusen velges for enheter som skal brukes på steder der en fysisk tilkobling til BKAD-nettverket ikke er tilgjengelig mesteparten av tiden (AlwaysOn VPN vil bli konfigurert ved hjelp av en enhetsprofil og datamaskinsertifikater).
Velg Finish for å fullføre dette trinnet. - PC vil nå begynne å installere enhetsdrivere, operativsystem og standardprogrammer, prosessen forventes å ta omtrent 45-60 minutter.
- Tanking er fullført når påloggingsskjermen er tilgjengelig.
Sluttbrukeren kan nå logge på enheten med en brukerkonto for BKAD-domenet og begynne å bruke datamaskinen (Brukernavn og passord kan hentes her).
Og til sist, et lite tips!
Etter at man endelig er logget inn, så tar det som regel to til tre restarter av PC-en, før alt av innstillinger og programvare er på plass 👍