Du er nå inne i den nye versjonen av SAMKOS WEB-portal, versjon 1.1.   Digitaliserings- og IKT-kontoret minner om at denne løsningen også er tilgjengelig på mobil og nettbrett.

Publisert 15. mars

Oppgradering av alle PCer til WIN10 21H2

Bodø Kommune er i ferd med å rulle ut ny versjon av operativsystemet Windows 10 til versjon 21H2. Versjonen er testet hos Atea og senere testet på 150 PCer i en pilot i Bodø kommune.  Versjonene har vært i bruk i markedet i ett halvt år.  Flere andre kommuner har brukt versjonen uten problemer.   

Bodø Kommune vil starte utrulling i uke 11 16 mars 2022 – utrullingen vil skje i løpet av mars og april. 

Denne oppgraderingen er nødvendig å utføre for å sikre at PC i kommunen har siste oppdaterte versjonen og ikke minst sikre oss høyest mulig sikkerhet på PCene. Oppgraderingen vil bli gjort tilgjengelig for din maskin i løpet av mars og april.  Du vil få en beskjed på skjermen når alt er klart for at du kan oppgradere.  Du kan velge å utsette oppgraderingen i 5 dager fra beskjeden blir vist første gang. 

NBNB!! Det er viktig at du benytter muligheten til å planlegge tidspunkt for oppgraderingen i løpet av de 5 dagene du har tilgjengelig for å styre oppgraderingen.  Etter 5 dager vil du bli tvungen til å gjennomføre oppgraderingen, du har da ingen mulighet til å utsette oppgradering når du får varslet.

Dersom du skulle få problemer kan du kontakte ServiceDesk via Helpdesk eller telefon 75555075.  Husk å merke henvendelsen med «Oppgradering WIN10 21H2». 

Nedenfor finner du informasjon om hvordan denne oppgraderingen utføres, og hvilke dialogbokser du får på skjermen. 

Viktige punkter for oppgradering 

    • Husk å lagre arbeidet ditt før oppgraderingen starter. 
    • Sørg for at datamaskinen er tilkoblet strøm. 
    • Oppgraderingen kan ta opptil en time og datamaskinen må starte på nytt flere ganger. 
    • Du kan oppgradere datamaskinen på hjemmekontor.
    • Dine applikasjoner og dokumenter vil ikke bli berørt av oppgraderingen.

Veiledning for oppgradering

1.       Når oppgraderingen er klar for installasjon på din datamaskin vil du få en melding om dette på skjermen. Denne meldingen vil bli vist hver andre time imellom klokken 07.00 og 19.00. I tillegg til å inneholde viktig informasjon kan du her velge om du vil starte oppgraderingen med en gang ved å velge  , eller utsette oppgraderingen til et senere tidspunkt ved å velge .

2.       Du kan utsette oppgraderingen i fem dager. Når de fem dagene er utløpt vil oppgraderingen fortsette automatisk. Hvor mange dager som gjenstår vil stå på meldingen..

3.        Når oppgraderingen starter vil du se et vindu likt det som er vist her, men dette vil endre seg i løpet av oppgraderingen.

Oppgraderingen kan ta opptil en time og datamaskinen vil nå starte på nytt flere ganger.

4.      Oppgraderingen vil samlet ta opptil en time og datamaskinen vil nå starte på nytt flere ganger.

5.       Oppgraderingen er ferdig installert når det igjen er klart for å logge på datamaskinen.

Du kan nå logge på og fortsette å bruke datamaskinen.

6.       Etter at du har logget på datamaskinen skal det komme en melding om oppgraderingen var vellykket eller ikke.

Hvis du ikke får en melding om at oppgraderingen var vellykket eller ikke – ta en omstart av datamaskinen og logg inn på nytt.

Du kan også bruke denne oppskriften på SAMKOS for å finne hvilken versjon din PC kjører:

oppskrift-for-a-finne-navn-og-windows-versjon-pa-pcen-din

Versjonen skal være Windows 10 Enterprise, Versjon 21H2.

Skulle du oppleve noen feil eller mangler etter oppgraderingen, kan du kontakte Helpdesk eller telefon 75555075 eller epost helpdesk@bodo.kommune.no.

Personvern­vilkår

På våre sider bruker vi informasjonskapsler for å gi deg en god brukeropplevelse og relevant innhold. Ved å trykke "godta" godtar du våre personvernvilkår og bruk av slike teknologier.