Publisert 25. mars
Det gjøres endringer i forhold til hjemmekontorløsningen
I går var en utfordrende dag for en rekke av brukerne av hjemmekontorløsningen. Praksis har vist at de medarbeidere som er avhengige av Elements/Windows modulene i Visma og Gerica ikke får den hastigheten/stabiliteten som er nødvendig for å gjøre jobben. Det er for mange brukere som slåss om kapasitet på en plattform som «går i metning» på om lag 500 samtidige brukere.
I går kveld ble det tatt en beslutning på at vi flytter en større gruppe medarbeidere over på en alternativ hjemmekontorløsning (CiscoAnyConnect for de interesserte). Denne plattformen er skalert for inntil 5000 brukere – noe som skulle være mer enn tilstrekkelig. Ved å ta dette grepet håper vi å sikre at det blir et håndterbart volum medarbeidere på den eksisterende plattformen og et godt arbeidsmiljø for de som flyttes over på ny plattform.
Det forventes noe «ustabilitet» rundt dette i dag, men når jobben er gjort skulle vi være rustet for utstrakt hjemmekontorbruk i lang tid framover. Helpdesk er satt i beredskap ift. endringene som kommer.
Det presiseres som tidligere at følgende gruppering av medarbeidere har hatt gode arbeidsforhold hjemmefra i hele perioden:
Elevene
Lærerne på skolen som benytter Visma Flyt Skole og Feide løsninger
Alle medarbeidere i kommunen som klarer seg med WEB modulene i Visma og web moduler i andre løsninger som Facilit
Alle som klarer store deler av jobben via e-post og bruk av Office 365 (Teams ol.)
Vi vil også etterstrebe å bli langt bedre på informasjon ut til brukerne – det har undertegnede ikke vært flink nok på så langt. Det innføres en tjeneste (RSS feed) som gjør at man kan abonnere på driftsmeldinger fra oss blant annet – vi vil også benytte bistand fra Kommunikasjon for å legge ut på Solsia.
Dette til orientering.
Med vennlig hilsen
Frode Nilsen
Digitaliserings- og IKT-sjef, Digitalisering og IKT