Du er nå inne i SAMKOS WEB-portal, versjon 2.0. Denne versjon knytter deg opp mot Tietoevry som er Bodø Kommunes nye driftsleverandør.

Publisert 21. desember

Bruk av Apple Mac i Bodø kommune

Her følger litt informasjon vedrørende bruk av Apple Mac (MacOS) i Bodø kommune, hvor kommunen eier enheten, brukt av medarbeidere, ledere eller innleide.

Det er utarbeidet og vedtatt egen retningslinje som beskriver rammene for bruk.

Bodø kommunes driftsplattform støtter primært bruk av windows-baserte PC-er som er tanket og klargjort for kommunal bruk.
Dette gir:

  • Tilgang til kommunens nettverk (trådløs og fast)
  • Tilgang til alle kommunens IKT-løsninger som Visma, Elements, Kvalitetslosen
  • Tilgang til kommunens printløsning
  • Backup
  • Hjemmekontorløsning med sikker VPN-løsning
  • Nødvendige sikkerhetsoppdateringer installeres automatisk
  • SingleSignOn til de fleste av kommunens løsninger
  • Bistand fra Helpdesk

Bodø kommune tillater bruk av Mac. Tjenestene som er tilgjengelig pr. i dag for disse enhetene er imidlertid meget begrenset. Det som tilbys er kun tilgang til Bodø kommunes gjestenett for tilkobling mot internett. I tillegg vil det selvsagt være mulig å nå alle web-baserte løsninger som Office365, Visma Flyt Skole, Web-modulene i Visma, skyproduktene til Adobe med mer.

Det er ikke støtte for sertifikat-utrulling for Mac på trådløsnettet. Selv om man klarer å koble til BodøKommune-trådløsnett, så vil dette kun fungere som gjeste-nett, og man får ikke tilgang til interne nettressurser. Benyttes imidlertid nettverkskabel vil man for eksempel kunne nå https://bkepweb.bkad.local/elements

Det presiseres at som Mac-bruker har brukeren selv ansvaret for:

  • sikkerhet på enheten inklusiv alle lagrede data
  • oppdatering av macOS
  • installasjon av programpakker
  • sikre at all programvare har en gyldig lisens
  • backup av data

vil det være:

  • begrenset tilgang på tjenestene fra helpdesk
  • ingen tilgang til kommunens printtjeneste

Det er nærmeste leder som beslutter hvorvidt det er et tjenstlig behov for å benytte Mac i arbeidssituasjonen. Det minnes om at det er en forholdsvis stor ekstrakostnad hvis en medarbeider har behov for både en standard kommunal PC for å nå enkelte av kommunens fagapplikasjoner og en Mac for andre formål i tillegg.

Det forventes at medarbeider og nærmeste leder er innforstått med begrensningene i tjenestespekter beskrevet ovenfor.
For øvrig gjelder de samme policyer for bruk av Mac som for PC-er i kommunen.

Anskaffelse av Mac skal skje på samme måte som for øvrige PC-er gjennom kommunens rammeavtale (pr. i dag Atea). Innkjøpene gjøres via autoriserte bestillere.

Det er det enkelte kontor som må dekke alle kostnader tilknyttet bruken av Mac. Dette inkluderer også lisenser.

Personvern­vilkår

På våre sider bruker vi informasjonskapsler for å gi deg en god brukeropplevelse og relevant innhold. Ved å trykke "godta" godtar du våre personvernvilkår og bruk av slike teknologier.