Du er nå inne i den nye versjonen av SAMKOS WEB-portal, versjon 1.1.   Digitaliserings- og IKT-kontoret minner om at denne løsningen også er tilgjengelig på mobil og nettbrett.

Digitaliserings- og IKT-kontoret lanserer ny WEB-portal og Selvbetjeningsportal.

Normal oppetid Fra 1. november har alle ansatte i Bodø Kommune tilgjengelig SAMKOS WEB-Portal og SAMKOS Selvbetjeningsløsning. Dette vil gi ett sted for informasjon angående IT og samtidig forenkle innmelding av feilmeldinger og forespørsler.

WEB-portalen vil erstatte Datahjelpen på Solsia. Alle vil på fredag ha ett nytt ikon på sitt skrivebord på PC’en som er en snarvei inn til SAMKOS WEB-portal. Løsningene kjøres på mobil og nettbrett i tillegg til PC.

Se etter dette ikonet på ditt skrivebord. WEB-portalen er tilgjengelig gjennom denne snarveien på PC’en din.

SAMKOS Webportal

SAMKOS Webportal

Dette er løsninger for SAMarbeidene KOmmuner i Salten og derav navnet SAMKOS. Løsningene kan nås av alle kommuner i dette samarbeidet, men alt innholdet vil ikke være aktuelt for alle kommuner. Digitaliserings- og IKT-kontoret (D-IKT) forvalter IKT-tjenester for Røst, mens Hamarøy og Rødøy er på tur inn i samarbeidet.

Sammen med Riktig Spor har D-IKT utviklet første versjoner av WEB-portal hvor ansatte i Bodø kommune og Samarbeidene Kommune i Salten kan finne informasjon knyttet til IKT og tjenester som blir levert av D-IKT. Her finner du statusmeldinger fra drift og informasjon om planlagte endringer. Du finner linker til selvbetjeningsløsning for Helpdesk, linker til IKT Tjenestekatalog, bestillingskjema for tilgang og IKT-utstyr og opplæring. Det er et ønske at denne WEB-portalen blir stedet hvor ansatte etter hvert finner alt nødvendig informasjon angående IKT.

Sammen med Atea er det også utviklet en Selvbetjeningsportal for IT-området. Det meldes inn ca 1400 saker pr måned inn til Bodø kommunes Helpdesk. Det er både tid- og ressurskrevende å håndtere denne mengde saker. Derfor jobber D-IKT med å automatisere tjenester og gi ansatte en mulighet til selv å bestille tjenester og utstyr via en selvbetjeningsportal. Bestillinger som krever godkjenninger vil bli styrt til den som skal godkjenne – din nærmeste leder eller eventuelt til systemansvarlig for et system. Disse kan behandle forespørselen ved å godkjenne eller avvise forespørselen. Når det gjelder SAMKOS Selvbetjeningsportalen anbefales det å ta i bruk Helpdesk-funksjonen i denne.

I Helpdesk modulene får du mulighet å registrere feilmeldinger(incident) og forespørsler (request), liste alle dine saker og oppdatere sakene dine direkte i modulen. Det vil si at dere kan ta portalene i bruk og registrere feilmelding (incidents) i HelpDesk modulen. D-IKT oppfordrer å bruke denne kanalen for å registrer feil i HelpDesken hos Atea. Det skal være unødvendig å bruke mail eller telefon i dialogen med HelpDesk og Atea (utførende) med denne løsningen. Alt vil bli dokumentert i dialogen på hver sak. Du kan også laste opp vedlegg til sakene dine. Husk at det er viktig at kritiske feil, i tillegg til registrering av sak, skal ringes inn til HelpDesk på 50 75 (75 55 50 75).

Det anbefales og gjøre en innlogging i SAMKOS Selvbetjeningsportal aller først slik at samspillet mellom WEB Portal og selvbetjeningsløsning blir mest mulig optimalt. Dere bruker mailadresse i Bodø Kommune som brukerident og ditt vanlige passord til denne hvis du blir spurt om dette.

Den viktigste løsningen er SAMKOS WEB-portal som skal være døren inn til D-IKT og også døren inn til de andre portalene. I første versjon er det basert på de generelle IKT-tjenestene. Løsningen kan kjøres på mobil og nettbrett i tillegg til PC.

Løsningene kan også nås i din WEB-browser med følgende linker:
Link til SAMKOS WEB-portal: http://samkos.no (Bør åpnes i EDGE eller Chrome)
Link til SAMKOS Selvbetjeningsportal: https://ateazephyr.com (Bør åpnes i EDGE eller Chrome)

Videre er det meningen at brukere skal navigere og finne det meste i SAMKOS WEB-portalen og derfra har direkte linker inn i SAMKOS Selvbetjeningsportal slik at de slipper å navigere direkte i SAMKOS Selvbetjeningsportalen. Dette er det selvsagt opp til brukerne å velge selv.

Da er det bare å bruke løsningene og gjøre dere kjent med disse.

Personvern­vilkår

På våre sider bruker vi informasjonskapsler for å gi deg en god brukeropplevelse og relevant innhold. Ved å trykke "godta" godtar du våre personvernvilkår og bruk av slike teknologier.